• پنجشنبه ۴ آذر ماه، ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 959-1990-5
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
  • چاپ

در نشست تخصصی ایسنا مطرح شد:

اطلاع رسانی و بازاریابی ضعیف در بخش گردشگری استان گلستان

رییس اداره کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با اشاره به اینکه بین تولیدات قوی مشاغل خانگی و جذب گردشگر یک رابطه ی علت و معلولی حاکم است، گفت: هراندازه که این تولیدات قوی باشد، اما گردشگری وجود نداشته باشد تا از این محصولات دیدن کند، هیچ سود و منفعتی برای ما به همراه نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا- منطقه گلستان، سید محمد دادو در چهارمین نشست تخصصی از سری نشست های تخصصی خبرگزاری ایسنا، منطقه گلستان که با موضوع توسعه گردشگری با محوریت مشاغل خانگی برگزار شد، اظهار کرد: رابطه بین گردشگر و مشاغل خانگی نیاز به آسیب شناسی دارد و باید بر روی فرهنگ ها و راه های جذب و نگه داشتن گردشگر در استان کار شود.

وی به میزان توجه تولید کنندگان خانگی به روابط عمومی و نحوه ی بازاریابی اشاره کرد و افزود: امروزه اکثر تولید کنندگان خانگی با تاثیر پذیری از گذشتگان خود در تولید محصولات با شیوه ی بازاریابی، بیزینس و ارتباطات عمومی آشنا نیستند و تنها به تولید محصول در خانه ها بسنده می کنند، به همین علت باید بر روی فرهنگ این افراد در تولید محصولات کار شود تا به یک اتفاق نظر و گفتمان مشترک برسند.



رییس اداره کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تاکید کرد: افرادی که در روستاها و منازل مشغول به کار هستند باید این را در نظر داشته باشند که کیفیت محصولات را بالا ببرند و شعاع دید خود را گسترش دهند.

دادو خاطر نشان کرد: وظیفه ی ما این است که بر بازاریابی، دید و نگرش آن توجه داشته باشیم و دستگاه های متولی باید با یکدیگر هماهنگ شوند تا به بهبود کیفیت محصولات کمک شود.

در ادامه این نشست، معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در ارتباط با بحث گردشگری و اقداماتی که باید در استان صورت گیرد، گفت: در زمینه ی گردشگری اقداماتی نظیر فرهنگ سازی، تعاملات دستگاه و اطلاع رسانی مناسب و قوی باید صورت بگیرد، این در حالی است که استان ما از نظر اطلاع رسانی کمی ضعیف است.

فرهاد کردی تاکید کرد: ما از نظر تولیدات مشکلی نداریم و بیشتر بحث  ما بر روی مرحله عرضه ی محصولات است.

وی اعلام کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در حوزه تربیت بازاریاب در رشته های تحصیلی مختلف ورود پیدا کرده است و می توان از این ظرفیت در راستای گردشگری استان نیز بهره برد.

معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره به اینکه استان ما با وجود پتانسیلی که دارد اما از نظر گردشگری ضعیف است و گردشگر پذیر نیست و تنها نقش گردشگر عبوری دارد، عنوان کرد: شاید این مسئله به علت وجود زیر ساخت ها و امکانات رفاهی ضعیف ما باشد.

همچنین در این نشست، سمیه قدمنان ، دانشجوی کارشناسی ارشد گردشگری با بیان اینکه هنوز در بازار صنایع دستی به تطابق بازار نرسیدیم، گفت: تولید صنایع دستی استان ما بالا و از تنوع بسیار خوبی نیز برخوردار است، اما متاسفانه نتوانستیم بازار جهانی را برای صادرات صنایع دستی خود پیدا کنیم.



وی افزود: کشور امریکا به دلیل اینکه صنایع دستی جهان پسند تولید می کند، توانسته 288 میلیارد دلار صادرات صنایع دستی داشته باشد.

قدمنان مهمترین اصل را جذب و نگهداری گردشگر دانست و تصریح کرد: هر گردشگر می تواند برای 3 تا 5 نفر تبلیغات کند.

این دانشجوی گردشگری با اشاره به اینکه روش های تبلیغات در تقاضا های گردشگران تاثیر مستقیمی دارد، اظهار کرد: ما در این عرصه خدمات حرفه ای نداریم. شخصی که به عنوان لیدر در این بخش فعالیت می کند، همواره در انجام کارهای خود استرس دارد.

قدمنان با اشاره به اینکه در استان بازاریابان مناسب و متخصص نداریم، گفت: در بحث هزینه ها و خدمات باید توجه ویژه‌ای داشت در غیر این صورت هدف های مورد نظر محقق نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکلات سیاست کلی در مسایل جزیی هم مشکلاتی وجود دارد که باید خودمان برای رفع آنها تلاش کنیم.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، قربانعلی زارع مدیر روابط عمومی کمیته امداد حضرت امام(ره) گلستان نیز به محور سرمایه‌گذاری در تأمین زیرساخت‌های گردشگری اشاره کرد و گفت: ما با مشکلات ساختارهای حکومتی و قانونی در سرمایه‌گذاری و نبود حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران مواجه هستیم.



وی عنوان کرد: جزیره آشوراده یکی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان است که مغفول مانده و ما همچنان از شعارزدگی به عمل‌گرایی عبور نکرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، این نشست با حضور معاون کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گلستان، معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان، رییس اداره کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، کارشناس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، مدیر روابط عمومی کمیته امداد حضرت امام (ره) گلستان و جمعی از دانشجویان گردشگری،اعضای کمیته نخبگان گنبدکاووس و خبرنگاران خبرگزاری های ایسنا و مهر استان گلستان برگزار شد.

انتهای پیام