• چهارشنبه ۱۳ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 974-2791-5
  • منبع خبر : گلستان
  • چاپ

چرا کالای ایرانی نمی‌ خریم؟

در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، نیاز به خرید کالای ایرانی بیش از پیش احساس می شود اما مسئله این است که از تولید ملی استقبال چندانی نمی شود و مهم ترین دلیل آن می تواند عدم اطمینان و ناراضی بودن خریداران نسبت به کیفیت این کالاها باشد، این در حالی است که طبق آمار ها در مواردی که خریداران، از کالایی راضی باشند می توانند 8 تا 11 نفر را علاقه مند به خرید آن کالا کنند.

افزایش کیفیت به همراه کاهش قیمت مهم ترین عامل در ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی است، از دهه های گذشته همواره کارشناسان بر این نکته تاکید داشتند که این دو عامل سبب می شوند تا برای کالایی تقاضا به وجود آید. کالاهایی که طی سالیان طولانی از کیفیت و قیمت مطلوبی برخوردار بودند نیز از جمله مصداق هایی هستند که نشان می دهد، جامعه از کالای با کیفیت حتی از نوع ایرانی آن استقبال می کند، مانند فرش، برنج و زعفران ایرانی جزو کالاهایی هستند که مصرف کنندگان از نمونه خارجی آن رضایت ندارند.

مسئله عدم کیفیت برخی از کالا های ایرانی نسبت به کالاهای مشابه خارجی بارها از زبان مصرف کنندگان نیز شنیده شده، در چنین شرایطی مصرف کنندگان ترجیح می دهند به جای خرید کالای کم دوام درآمدشان را صرف خرید کالا هایی کنند که از نظر کیفیت و قیمت مناسب باشند. این عدم اطمینان می تواند باعث کاهش تقاضا، خارج شدن ارز از کشور، کاهش ارزش پول ملی، ورشکستی تولید کنندگان و به دنبال آن بیکاری جوانان ایرانی و مشکلات این چنینی شود.

مسئله برند سازی یکی دیگر از موضوعاتی است که چندان مورد توجه تولیدکنندگان قرار نگرفته است، بسیاری از کالا ها و به خصوص پوشاک داخلی به خاطر نداشتن برند مناسب قابل ساماندهی نیستند و در صورتی که این کالا ها، شناسنامه دار باشد، می تواند باعث افزایش کیفیت و جلب رضایت مشتری شود.

دلیل اهمیت وجود برند برای کالاها و یا محصولات ایرانی آن است که در هنگام خرید، برند می تواند ویژگی ها، مشخصات و هویت یک محصول را در ذهن مشتریان تداعی کند و سبب تصمیم گیری آسان و صرفه جویی در زمان برای مشتری شود. برندها همچنین می توانند این اطمینان را به مصرف کنندگان بدهند که به نیاز های شان پاسخ مناسبی داده خواهد شد و هنگامی که مشتریان به این باور برسند، می توانند به استفاده از محصولات وفادار و متعهد باقی بمانند. بنابراین می توان گفت که افزایش کیفیت و کاهش قیمت به همراه برند سازی محصولات ایرانی، همان چیزی است که تولیدکنندگان برای افزایش تقاضا برای کالا و به تبع آن سود بلند مدت به آن احتیاج دارند.

افزایش کیفیت و کاهش قیمت کالاها و به دنبال آن برند سازی، از جمله عوامل مهمی است که می تواند جامعه را به خرید کالاهای ایرانی ترغیب کند.

«سهیلا محمدی نژاد» خبرنگار ایسنا گلستان

انتهای پیام