• پنجشنبه ۱۴ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 974-3390-5
  • خبرنگار : 1054
  • منبع خبر : ایسنا استان گلستان

دو راهی پل عابر پیاده یا خیابان

بی شک اکثر شهروندان تجربه دو راهی بر سر استفاده از پل و خیابان را در مسیر های پر تردد داشته اند که میبایست برای عبور از عرض خیابان یکی از این دو راه را انتخاب می کردند. مسئله مهم این است که اکثرا عبور از خیابان را آسان تر می دانند. این در حالی است که بر اساس آمار ها بیشتر تصادفات مربوط به عابرین پیاده در کشور، در زیر پل های هوایی اتفاق می افتد. این مشکلی است که اگر از عابران دلیل آن را جویا شویم به مکانیزه نبودن پل ها و دشواری رفت و آمد برای کهن سالان و خردسالان اشاره می کنند و اگر هم از دید مدیران شهری به این مسئله نگاه کنیم با عدم فرهنگ سازی در استفاده از امکانات شهری مرتبط است.

پل های عابر پیاده به منظور بالابردن امنیت جسمانی عابرین برای عبور از عرض خیابان و جلوگیری از اختلال در حرکت اتومبیل ها و کاهش ترافیک در مسیر های پر رفت و آمد طراحی و ساخته می شوند اما به دلیل رعایت نکردن استاندارد های لازم در طراحی پل ها و غیر فعال بودن بعضی از آن ها در اوقاتی از شبانه روز به دلیل خرابی و یا تعمیرات، شهروندان ترجیح می دهند از خیابان ها به جای پل های هوایی استفاده کنند.

در حال حاضر 15 پل عابر پیاده در گرگان وجود دارد که 5 پل به صورت مکانیزه است. با توجه به این معضل، مکانیزه کردن پل های عابر پیاده در تمام سطح شهر برای عبور و مرور آسان، ترغیب شهروندان و همچنین کاهش ترافیک شهری جزو مسائل بسیار مهمی است که لازم است شهرداری و سازمان زیبا سازی شهری که مسئولیت ساخت آن را برعهده دارند، به طور ویژه به آن توجه کند.

وجود استاندارد های لازم در ساخت پل ها برای کاهش خطرات احتمالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پل های عابر پیاده باید در مقابل عوامل جوی مقاوم باشند پله های آن نیز شیب دار و دارای قوس ملایم بوده و اندازه پاگرد آن حداقل سه گام باشد و همچنین حداقل عرض پل های هوایی یک متر و 80 سانتی متر در نظر گرفته شود، اما متأسفانه در ساخت بعضی از پل ها استاندارد های لازم رعایت نشده است.

یکی از درآمد های مجموعه شهرداری مربوط به نصب تابلو های تبلیغاتی بر روی پل ها است. این تابلو ها که دیواره پل ها را می پوشاند باعث ایجاد احساس ناامنی و ترس در عابرین به ویژه در بین زنان و کودکان می شود و پل ها را در ساعاتی از شبانه روز به مکانی ناامن در شهر تبدیل می کند.این اقدامات موجب می شود، این فکر به ذهن خطور کند که پل ها بیشتر از آن که در خدمت شهروندان باشند، مورد استفاده برند های تجاری قرار می گیرند.

وجود امنیت نقش مهمی را در استفاده مردم از این سازه های آهنی ایفا می کند و این مسئله یکی از موضوعاتی است که شهروندان گرگانی در کنار مکانیزه کردن پل ها به طور مکرر به آن اشاره می کنند.

راهکار های متعددی به منظور کاهش خطر برخورد عابر پیاده و اتومبیل ها پیشنهاد شده که از جمله آن می توان به آموزش رفتار ترافیکی، دقت در طراحی هندسی معابر و نظارت پلیس و تمهیدات قانونی اشاره کرد. اما می توان گفت، فراهم کردن شرایط لازم برای استفاده و ترغیب شهروندان از پل ها یکی از راهکار های بسیار مهم برای کاهش این خطرات است.

«سهیلا محمدی نژاد» خبرنگار ایسنا گلستان

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: