• چهارشنبه ۲ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 978-391-5
  • خبرنگار : 1036
  • منبع خبر : ایسنا استان گلستان

مدیرعامل اتحادیه حمل ونقل بار استان مطرح کرد:

ضرورت خروج سیستم حمل و نقل کشور از ساختار دولتی

مدیرعامل اتحادیه حمل ونقل بار استان گلستان، مشکل اصلی حوزه حمل و نقل کشور را در ساختار این بخش دانست و گفت: حمل و نقل باید از حالت خرده مالکی خارج شود و به مرور زمان شرکت مالکی در این بخش حاکم شود. برای تحقق این امر ضروری است که نقش دولت از نقش اجرایی به نقش نظارتی تغییر یابد.

سید محمود حسینی در گفت و گو با ایسنا-منطقه گلستان با اشاره به فعالیت 12 هزار راننده کامیون و اتوبوس در استان، اظهار کرد: در گلستان 78 شرکت و 16 تعاونی حمل و نقل فعال است. اغلب تعاونی های حمل و نقل در استان خود راننده هستند که سهم 30 درصدی را در امر جابه جایی کالا به عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: هر کسبی برای فعالیت نیاز به پروانه دارد و در بخش های مختلف این صنوف هستند که پروانه صادر می کنند ولی در بخش حمل و نقل، پروانه توسط دولت صادر می شود.

حسینی با تاکید بر اینکه صدور پروانه باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: بخش خصوصی همواره به دنبال این است که هزینه را کاهش و کیفیت را بالا ببرد و خدمت بهتری را ارائه کند.

حمل و نقل نیازمند ایجاد رقابت

مدیرعامل اتحادیه حمل ونقل بار استان گلستان تاکید کرد: قوانین باید به گونه ای باشد که امکان رقابت وجود داشته باشد؛ هیچ فرقی در کرایه بین کسی که کامیون قدیمی دارد با کسی که کامیون نو و امروزی دارد، وجود ندارد.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه ششم توسعه، اجازه واردات خودروها دسته دوم تا 3 سال  ساخت داده شده ولی واردات این خودروها بدلیل عوارض بالای گمرکی صرفه اقتصادی ندارد؛ در گلستان حتی یک خودرو هم در این راستا وارد نکردیم.

حسینی با تاکید بر اینکه باید دیدگاه کشور نسبت به حمل و نقل عوض شود، گفت: سیستم دولتی کند است اما بخش خصوصی می تواند با تلاش بیشتر و با نگاه اقتصادی و اشتغال زایی که دارد باعث شکوفایی بخش حمل و نقل شود.

وجود 130 هزار کامیون فرسوده در کشور

وی یادآور شد: در سطح کشور حدود 450 هزار دستگاه کامیون داریم که براساس مصوبات وآیین نامه دولت، 130 هزار دستگاه از آن فرسوده هستند. تا کی باید رانندگان ما در جاده ها جان خود را از دست دهند و یا دچار بیماری شوند؟ اگر خودروی روز دنیا در اختیار راننده قرار گیرد بخش زیادی از این مشکلات حل می شود.

مدیرعامل اتحادیه حمل ونقل بار استان گلستان ادامه داد: تعداد کامیون ها در کشور بیش از میزان بار است لذا باید به فکر جایگزینی و بازسازی ناوگان فعلی بود. باید میزان عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل را مدیریت کرد.

وی به موقعیت خوب جغرافیایی ایران اشاره و اظهار کرد: کشور ما نزدیک ترین و امن ترین راه ارتباطی کشورهای آسیای میانه به اروپا است.

حمل و نقل باید صرفه اقتصادی داشته باشد

حسینی با بیان اینکه راننده، کامیون و شرکت حمل و نقل سه عامل اصلی در جهت رونق حمل و نقل هستند که هر سه دارای اهمیت اند، افزود: حمل و نقل باید صرفه اقتصادی داشته باشد تا سرمایه گذار راغب به سرمایه گذاری شود.

مدیرعامل اتحادیه حمل ونقل بار استان گلستان بیان کرد: برای اینکه بدانیم که استان چه وضعیتی دارد می توان میزان و نوع کالاهای ورودی و میزان کالای خروجی از استان را بررسی کرد. همه این فعالیت ها در سیستم حمل و نقل کشور قابل رصد است.

وی با اشاره به اینکه شدت اعتراضات کامیون داران در گلستان نسبت به نقاط دیگر کشور کمتر بود، تصریح کرد: در استان سعی شد خواسته های کامیون داران به دستگاه های دولتی منعکس و راهکار های مورد نیاز ارائه شود. دستگاه های دولتی کارشان خدمت به جامعه است، دلیلی ندارد از انتقاد کردن بترسیم؛ البته نباید این کار با تخریب انجام گیرد. کشور برای همه ما و فرزندان ماست و خودمان باید آن را حفظ کنیم چون دیگری برای ما کاری انجام نمی دهد.

فاصله زیاد دانشگاه از بخش حمل و نقل

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود  تصریح کرد: در سطح کشور حدود 700 هزار راننده داریم ولی حتی یک دانشگاه برای تربیت راننده وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه حمل ونقل بار استان گلستان به فاصله بین دانشگاه و بخش حمل و نقل اشاره کرد و گفت: امروز همانگونه که تکنولوژی بکار رفته در کامیون ها پیشرفت می کند، راننده نیز باید متناسب با آن به روز شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: