• شنبه ۱۲ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 978-1191-5
  • خبرنگار : 1036
  • منبع خبر : ایسنا استان گلستان

رئیس اتاق بازرگانی گرگان مطرح کرد:

وارد شدن میلیاردها تومان خسارت به کشور بدلیل سهل انگاری وزارت راه و شهرسازی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: سهل انگاری و ترک فعل وزارت راه و شهرسازی ایران در پروژه راه آهن سراسری چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، دهها میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرد که قابل جبران نیست.

«علی‌محمد چوپانی» با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا-منطقه گلستان اظهار کرد: دولت های ترکمنستان و قزاقستان از بابت اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعد از چهار سال به بهره برداری اقتصادی نرسیده اعلام نگرانی می کنند.

وی افزود: این دو کشور به این نتیجه رسیدند که مدیریت فعلی راه آهن ایران کارایی و بهره وری لازم را برای رساندن ظرفیت این راه آهن به ترانزیت روزانه 30 هزار تن کالا را ندارد.

چوپانی با اشاره به اینکه در طول سه سال گذشته 200 هزار تن کالا از مرز ریلی اینچه برون وارد کشور شده است، تصریح کرد: انبار و زیرساخت مناسبی در کشور برای جابه‌جایی این کالاها در نظر گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: کشور قراقستان که شرایط را اینگونه دید، کشتی های رو رو را تدارک دید که به وسیله آن قطار به داخل کشتی می رود و کشتی کالا را در بندر باکو تخلیه می کند و بعد کالا به ترکیه منتقل می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، افزود: کشور ترکمنستان نیز خط "تاپی" را ایجاد کرده تا با عبور از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند، راهی برای دسترسی به اقیانوس هند داشته باشد.

چوپانی با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود جابجایی کالاهای این کشورها از ایران انجام گیرد، گفت: سهل انگاری و ترک فعلی وزارت مسکن و شهرسازی در این راستا، خسارات بسیار زیادی به کشور زد. چنانچه تصمیم قزاقستان و ترکمنستان برای جایگزینی این خط اجرایی شود، لطمات وارده به کشور دهها میلیارد تومان و غیر قابل جبران است.

وی تاکید کرد: مدیران وزارت خانه راه وشهرسازی باید مورد بازخواست قرار گیرند که چرا بعد از چهار سال این ظرفیت سازی را در کشور ایجاد نکردند.

چوپانی خاطرنشان کرد: موضوع قابل تامل دیگر این است که مدیران این وزارت خانه حاضر نیستند که بخش خصوصی وارد شود و خلاءهای موجود را پر کند.

وی گفت: در مسیر راه آهن خط عریض، پل مشترکی بین ایران و ترکمنستان ساخته شده که بدلیل پرداخت نکردن مطالبات از سوی کشور ما، ترکمنستان مسیر کوتاهی که زیر ساخت آن هم مهیا است را ریل گذاری نمی کند. همین امر باعث شده به قطارهای عریضی که از این مسیر عبور می کنند بدلیل تغییر بوژی، هزینه زیادی متحمل شود. از طرف دیگر بدلیل نبود امکانات، تخلیه بار 20 روز تا دو ماه زمان می برد. این موضوعات توجیه اقتصادی را از بین می برد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با تاکید بر اینکه در شرایط تحریمی حاضر، راه اندازی این خط راه آهن برای ایران اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: به نظر می آید در عدم راه اندازی این خط که تنها نیاز به 200 متر خط عریض دارد، دست های پنهان بیگانگان در کار باشد.

چوپانی اظهار کرد: اخیرا در یکی از جلسات اتاق بازرگانی که با حضور مدیر راه آهن برگزار شد، اعلام آمادگی کردیم که با هزینه یک پنجم باقی مانده کار راه آهن سراسری در این پروژه را ظرف مدت شش ماه انجام و تحویل دهیم ولی راه آهن حتی پاسخ ما را هم نداد.

وی، مسیر ریلی را راهی امن و سریع برای جابجایی کالا دانست و خاطرنشان کرد: جابجایی کالا با قطار از چین به ایران 15 روز اما از طریق کشتی 40 روز زمان می برد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به ظرفیت راه آهن برای صادرات میگو کشور، گفت: در کشور 27 هزار تن میگو تولید می شود که تنها 3 درصد آن در داخل مصرف شده و اگر باقی این میزان را صادر نکنیم، پرورش دهندگان میگو با مشکل مواجه می شوند. از راه آهن درخواست کردیم که واگن های یخچالدار در اختیار ما قرار دهند تا زمینه صادرات میگو از مسیر راه آهن را به چین فراهم کنیم که در این مورد هم تاکنون پاسخ مثبتی نگرفتیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: